lauantai 5. marraskuuta 2011

Henna-Kaisa Sivonen: Kasarikirja


Henna-Kaisa Sivosen Kasarikirjaa olen joskus aikaisemminkin selaillut. Sattumoisin kirjastossa käydessäni huomasin tämän hyllyssä ja nappasin sen kevyen lukemisen toivossa mukaani.

Kasarikirjaa varten on kerätty kymmenien ihmisten 80-luvulle sijoittuvia lapsuuden ja nuoruuden muistoja. Sivonen esittelee aikakauden ilmiöitä laajemminkin. Kirjassa käydään läpi leikkejä ja leluja, koulunkäyntiä ja harrastuksia.

Minusta on mielenkiintoista lukea ihmisten muistoista. Minulle suurinta antia oli kirjan kuvitus. Se sai parhaiten omat muistot heräämään. Myös muistoista löytyi yhteisiä kokemuksia. Toisaalta välillä kirja tuntui liiankin yleistävältä. Ei elämä 80-luvullakaan kaikilla aivan samanlaista ollut. Toisaalta eroon voi vaikuttaa myös se, että olen muutaman vuoden vanhempi kuin suurin osa kirjaan haastatelluista. Ja lapsuusmuistoissa muutaman vuoden ero on aika merkittävä.

Kaikenkaikkiaan Kasarikirja oli ihan mielenkiintoinen luettava. Eniten se varmaan antaa toisille 80-lukuisen lapsuuden viettäneille, mutta tarjoaa varmasti mukavaa ajankuvaa muillekin. 

2 kommenttia:

  1. Kasarikirja tosiaan on oivallinen selailtava ja lueskeltava! Olen itse syntynyt 70-luvun alkupuolella, ja sekin oli jännä havaita tästä kirjasta, miten osa leluista oli itselle tosi tuttuja, mutta esim. My Little Ponyt eivät olleet enää minun lelukorissani - olin jo kai humpsahtanut teinyyden puolelle.

    Mun kirjoitus löytyy täältä, jos haluat lukea: http://luenjakirjoitan.blogspot.com/2011/04/kasarikirja.html

    Kasarikirja voisi olla hauska lahjakirja!

    VastaaPoista
  2. Hei!
    Kävin lukemassa kirjoituksesi ja öysin sieltä paljon muutakin mukavaa luettavaa.

    VastaaPoista