maanantai 13. helmikuuta 2012

Haasteista


Tänä talvena olen aloittanut muutaman haasteen. Olen toisten blogeissa katsellut erilaisia haasteita ja miettinyt, että tuokin voisi olla mukavaa. Toisaalta olen ajatellut, että tekeekö haasteisiin lukeminen koko lukemisen liian pakonomaiseksi, vievän ilon lukemisesta. Nyt ajattelin rohkaistua ja kokeilla.

Olen taas kerran pohdiskellut omaa lukemistani. Lukeminen on minulle edelleen elämäntapa. Se on oleellinen asia siinä mikä olen ja miksi olen tälläinen kuin olen. Jotenkin koen kuitenkin lukijana laiskistuneeni. Luen helppoa kirjallisuutta, samoja kirjoja ja kirjailijoita. Kaipaan siis haastetta lukemiseeni. En kuitenkaan aio ottaa haasteita kuolemanvakavasti. Haluan pysyä kohtuudessa ja pitää lukemisen mukavana asiana.


Miksi sitten nämä haasteet? Ensimmäinen haaste, johon innostuin mukaan oli Sinisen linnan Marian Tuntemattomat tyttökirjat-haaste. Olen lukenut paljon tyttökirjoja sekä lapsena että aikuisena. Vanhojen tuttujen kirjojen lukeminen uudelleen aikuisena on kiehtovaa. Minusta on hauska vertailla lukukokemuksia. Viehätystä on myös kaivella vanhoja ja unohdettua aarteita, huomata tyttökirjojen olevan muutakin kuin Montgomeryt ja Alcottit.

Valkoinen kirahvi Opuscolo-blogista emännöi Lasten linnaketta, jossa tutustutaan lasten- ja nuortenkirjallisuuteen. Lasten- ja nuortenkirjallisuus on pysytellyt minulle aina tärkeänä osana lukemistani. Haluan omalta osaltani myös kertoa muille, että myös aikuisena voi ja kannattaa tutustua kyseiseen aihealueeseen. Haasteen myötä haluan laajentaa myös omaa lukemistoani.

Kirjavan kammarin Karoliinalla on kaksi haastetta, joihin olen lähtenyt mukaan. Ikkunat auki Eurooppaan- haasteen myötä haluan tutustua eurooppalaisuuteen laajemminkin.Varsinkin Etelä- ja Itä-Eurooppa ovat jääneet minulla kirjallisuudessa vähälle huomiolle. Samoin So American- haasteen toivon tuovan uusia ja erilaisia lukukokemuksia. Aion myös palata joihinkin vanhoihin suosikkeihin uudelleen lukemisen merkeissä.

Haasteiden myötä haluan myös saada itselleni tarkemman kuvan siitä, mitä oikein luen. Tämä oli myös eräs pyrkimys silloin kun kirjablogia alunperin aloin kirjoittaa.

Toivotan vielä itselleni ja kaikille muillekin lukemisen ja kirjoittamisen iloa.

2 kommenttia:

  1. Mukava kuulla, että olet mukana mm. Lasten linnake -haasteessa!

    Tämä oli kiinnostava postaus. Katsoin postauksesi pikkukuvaa ja otsikkoa: hurja kirja-apaja ja haasteita. Ajattelin, että tuossa ylimmässä kuvassa on haasteesi: lukea kaikki tuo seuraavaksi. Kyseessä ei (onneksi?) aivan se ollutkaan :-D!

    Lukemisen ja kirjoittamisen iloa sinullekin!

    VastaaPoista
  2. Joo, onneksi ei näitä kaikkia tarvitse nyt lukea.

    Haastetta noissa kirjapinoissa tosin oli siinä vaiheessa, kun vaihdoin kirjahyllyn paikkaa. Yritin hieman karsiakin kirjoja, jotta tilaa olisi myös uusille hankinnoille. Uusille kirjahyllyille kun ei ole tilaa.

    VastaaPoista